Gästspel av Evert Jansson.

Historien om MGB startade i slutet av 70-talet då delar av team "Iris" från Irisdalsgatan i Visby, hyrde stuga på Fårö över en helg i vårens tid. Inger Högberg hennes kompis Maggan, Erling, Anki och några till var pionjärerna. En helg på våren beagav sig folk från "Familjen-Iris" på Irisdalsgatan och hyrde en stuga på sudersands semesteby. Ett år var jag med på en sådan helg, vi var införbi Inga och Sixten.
   Då fick jag se att det låg en pärkboll på hatt hyllan där. De andra hade ingen aning om vad det var. Jag förklarade att jag hade spelat pärk på Stangmalmen när jag gick i sjuan. Var med i Stenkumlas lag där min kusin bodde. Sen blev det inte av att man spelade efter det, jag hade ibland tänkt att starta ett lag men det blev aldrig av.
   Nu var tiden inne! Vi väddrade hela helgen och bestämde oss för att samla ihop ett lag och anmäla oss till Stånga. Sven, Erling, Bengt-Åke, Bussi, Sanna, Ten Siethoff, Kenneth, Evert och bollbegåvningen Sievert som pärkkarl. Det gick skitdåligt  Vi kom nästsist i lägsta klassen. Året var 1981. Året därpå hade Sievert tröttnat och stack. Vi hade ingen pärkkarl! 
   På pärklägret, som vi hade varje år i Kristi Himmelfärdshelgen, hade vi en uttagning, pärkkarlstest, där det visade sig att Evert var den mest lämpade för det svåra uppdraget. Eftersom vi även anmält oss i frampärk behövde vi en pärkkarl där också, det blev Bengt-Åke. Det gick mycket bra vi vann allt! och åkte hem på Söndagskvällen med bilen full av medaljer! Året efter, alltså 1983 bodde jag i Göteborg, hann bara träna lite dagen innan Stångaspelen och då gick det som det gick vi åkte ur. Sen lade man om serieindelningen så att lägsta klassen var rekrytklassen och näst lägsta var klass 3. Då låg vi i trean några år. Sen blev näst lägsta klassen 4, då låg vi där några år. var uppe i trean och vände ibland, tills vi för några år sedan var nere i rekryten igen. Cirkeln var sluten! Många har hoppat av under årens lopp. de som är kvar är ålderstigna, men en del ungdomar har kommit till. Det verkar lovande inför årets spel. Hoppas att MGB kan gå nya storhetstider till mötes! Men då krävs mycket träning, blod svett och tårar. Må det bli verklighet!
 
                                                     Vid tangenterna Evert, som vid anmodan pressar minnet ytterligare!


Tack för inlägget Evert! Jag tycker att alla de som tänkt medverka i årets upplaga av MGB skall reflektera lite över hur de ställer sig till att eventuellt ha ett pärkläger på Fårö kristi himmelsfärdshelgen även i år. Så kan vi diskutera det efter träningen som börjar klockan 1200 den 3 Maj vid Vattentornet i Visby.
   Då erbjuder vi även introduktion för alla begåvningar där ute som aldrig fått chansen att spela pärk förut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0